Meseria de designer de interior presupune multă psihologie cu clientul, mai ales în zona rezidențială. Designul interior este despre comunicare, să intrii în intimitatea vieții clientului, să îl înțelegi, să îl accepți.
Trebuie să lași deoparte stilul tău de design interior și să începi să devii un cameleon. Pentru că fiecare proiect începe de la cerințele clientului care va sta acolo și nu poți impune ceea ce vrei tu.
La începutul lui 2014 cele două arhitecte: Sorana Leru și Mihaela Tampiza s-au întâlnit la un curs de amenajări de vitrine, unde și-au aliniat viziunea profesională și au descoperit că își doresc aceeași direcție pe viitor. Așa a luat naștere Miso Architects. La început, s-au ocupat de orice fel de proiect care le venea prin recomandări de la prieteni sau de la alte cunoștințe. Spre deosebire de cele aprofundate în școală, unde din păcate încă se învață multă teorie sau după manuale vechi, acum încep să ia contact cu primele șantiere și proiecte practice.
”Programa școlară este total depășită. Din păcate mulți profesori sunt teoreticieni și nu profesează. La facultate nu te învață partea aplicată legislativă, ce înseamnă avizări de proiecte, etapele unui proiect și ce pași să faci în implementare. Chiar dacă la parterul facultății sunt câteva branduri și materiale, nu ni se explică prea mult despre cum să le folosim. Ar ajuta tabere, workshopuri, speech-uri, vizite la șantiere.” – Miso Architects
Primul mare proiect realizat de Miso Architects a fost reabilitarea unei clădiri vechi, locul în care Sorana și Mihaela s-au întâlnit prima dată, la acel curs, iar mansarda le-a devenit primul birou.
Cheia succesului în cei 5 ani de când cele două arhitecte lucrează împreună este completarea.
”Este foarte important să comunicăm și să ne completăm fiecare. Soranei îi place managementul tehnic și antreprenoriatul, partea organizatorică, iar Mihaela este firea mai artistică. ”
Cum ați început să atrageți primii clienți și primele proiecte?
A fost foarte greu la început pentru că nu aveam un portofoliu și nici nu puteam prezenta proiectele vechi, din vremea când eram angajate. Însă prietenii au fost cei care au avut încredere în noi și ne-au recomandat. Au fost proiecte diverse, unele chiar pro bono. Făceam cam tot ce prindeam.
Cum simțiți antreprenoriatul, au fost momente în care vă doreați să renunțați?
Dacă am fi știut dinainte ce înseamnă antreprenoriatul, poate nu am fi avut curaj.
Au fost multe momente grele și ne-am întrebat de ce ne-a trebuit nouă antreprenoriat. Când am început, nu ne-am gândit la toate lucrurile astea și dacă am fi știut dinainte, poate nu mai aveam curajul să facem asta. Sorana completează că dacă ar întoarce timpul, ar alege să facă același lucru. Ne-a ajutat faptul că am accesat niște fonduri guvernamentale, ceea ce ne-a împins să avem un număr de angajați constant și să continuăm de fiecare dată când ne era greu.
Ce sfat aveți pentru tinerii absolvenți de arhitectură?
Ideal este să începi să lucrezi 2,3 ani într-un birou sau chiar mai multe ca sa vezi diferențe, să tragi concluzii, să ai termen de comparație. Asta înainte de a intra în antreprenoriat. Pentru că în școală nu te pregătește nimeni pentru antreprenoriat.
Ce stil de design interior vă place vouă?
Soranei îî place stilul modern cu influențe nordice, aerisit, curat. Iar Mihaela spune că îi place clasic modern, cel puțin asta și-a amenajat acasă.
Cum abordați voi proiectele de design interior?
Noi ținem foarte mult ca ceea ce gândim să fie cât mai aproape de 100% cu realitatea. De aceea promovăm partea de implementare, alături de conceptul și designul oferit, pentru că ne dorim să urmărim toate etapele proiectului. Miso Architects practic oferă servicii la cheie.
”Suntem mai mult decât cei care mobilează un spațiu, noi dăm viață și creăm o atmosferă, o ambianță pentru cei care vor locui acolo.Ținem foarte mult la funcționalitate, totul trebuie să fie cât mai ergonomic, multi-funcțional, maximizat.”
Avem o pasiune pentru spațiile mici pentru că te legi de limitări, care ajung să devină un avantaj.
Fiecare client este o poveste aparte, cu propriul stil, de aceea și recomandăm ca mobilierul să fie realizat custom.
Sunt clienții conștienți de bugetele necesare pentru o renovare completă, sunt pregătiți în acest sens?
Unii clienți au așteptări nerealiste, vor să renoveze cu tot cu finisaje un apartament de 3 camere cu un buget de 20.000 euro. În plus, trebuie să ne gândim că mereu apar costuri neprevăzute la partea electrică, instalații sau altele. Deci nu, clienților le e teamă să pronunțe un buget disponibil, sau să îl accepte pe cel estimat de noi. Apoi, când trecem prin fiecare linie, înțeleg ce înseamnă.
Ce buget trebuie să pregătim pentru renovare?
Pentru un apartament la alb, de 3 camere, într-un bloc nou, este necesar aproximativ 40.000 de euro. Dacă este însă la gri, costurile sar de 60.000 de euro.
Am avut o garsonieră la gri al cărei buget s-a ridicat la 35.000 de euro. Contează mult ceea ce vrei să faci, dacă îți dorești un design interior deosebit, cu produse de foarte bună calitate. Dar este vorba și de faptul că a crescut manopera, salariile, costul materialelor.
Atenție – la buget, trebuie să luați în calcul dacă apartamentul este la gri sau la alb, dacă este o locuință veche sau nouă, dar și ce alegeți să faceți în interior, ce finisaje, obiecte sanitare, de iluminat, etc alegeți.
Ce costuri alocăm pentru un arhitect?
Noi la Miso Architects cotăm în funcție de câtiva factori: amplasarea locuinței, stadiul proiectului, dacă este o clădire veche sau nouă și tariful variază între 25-50 euro/mp. Avem și un serviciu de consultanță sau lucrăm punctual, acolo se cotează altfel.
În zona de office și horeca bugetele însă diferă.
Ce materiale folosiți în amenjările interioare?
Alegem materiale cât mai naturale, precum lemnul, sticla, piatra, pluta.
Unde folosiți sticla?
Folosim sticla pentru delimitări între bucătărie și living, la cabine de duș, pereți cu sticlă retroiluminată, uși de interior cu sticlă, în loc de faianța din bucătărie punem sticlă printată, în mobilier: picior de bar, rafturi și polite, uși cu sticlă fumurie, cu nuanțe maro, la căzi – în loc de masca albă tradițională, la glafurile de la fereastră, măsuțe de cafea, mese de dining.
Ce trebuie să știe clienții este că sticla ultra clară este mai scumpă față de cea cu tentă verzuie.
În zona de office și horeca facem compartimentări cu sticlă. Printre clienți amintim: cafeneaua turcească Mr. Peter, un club de after hours – Motiv, Berăria Ciucaș din Brașov, birourile McDonald’s, birourile Mit Clima,etc.
La un salon de nunți, Daimon Club, am lucrat cu Glas Expert, unde aveam un motiv feminim la faianța de la baie pe care l-am preluat pe ușile din sticlă de la toaletă, dar și pe pereți, pe care i-am placat integral cu sticlă. Iar în toaletele bărbaților la fel, doar că aveam alt desen.
Care este mentalitatea celor care au nevoie de renovarea unei locuințe? De ce să lucrăm cu un designer de interior?
S-a schimbat mult mentalitatea clienților în ultimii 5 ani, dar încă mai sunt cei care nu vor un specialist. Credem oricum că în România este o reticență în ceea ce privește serviciile și calitatea lor, dar ne așteptăm ca următorii ani să se schimbe acest lucru. Sunt multe lucruri tehnice pe care un client nu are cum să le stăpânească, poate doar dacă are un simț practic extrardinar. Clienții se lovesc de multe lucruri pe care nu le realizează de la început, plus că noi avem prețuri mai bune la mobilier, știm cum să le optimizăm bugetul, unde merită investit și unde făcut economie.
Timpii de execuție sunt bine gândiți pentru că furnizorii vin în cascadă. În regim propriu durează mult mai mult. Per ansamblu, clienții ar trebui să își ia în calcul de la 3 luni la 1 an pentru renovarea locuinței.
Cum ar arăta un proiect experimental cu sticlă?
Sorana visează la un chalet din sticlă, modern, minimalist, amplasat la munte, asemeni caselor lui Frank Wright, iar Mihaela la o casă inteligentă, din sticlă, la mare.
La ce vă duce gândul când vorbim despre sticlă?
La curățenie, eleganță, transparență, deschidere, natural.
AȘA DA/ AȘA NU în designul interior
Așa DA: sa investească în finisaje de calitate, sa își echipeze casa ținând cont de tendințele tehnologice, cu multe surse de lumină, să aleagă electrocasnice incorporabile.
Așa NU: să renunțe la bej, la nuanțele maronii, sa nu le fie frică sa pună culoare în casele lor, să investească în artă și nu în printuri, să nu mai încarce cu mobilier și să renunțe la atâtea depozitări, să adopte un stil de viață cat mai simplu și minimalist, să folosească mdf la baie și bucătărie, să nu își pună plită cu inducție dacă nu au instalația electrică potrivită, dacă au copii mici să își ia canapele cu husă, iar pentru cei cu animale să aleagă un textil rezistent la uzură mare.
Cum va ”afecta” tehnologia designul de interior?
Deja ne afectează în bine tehnologia. Am făcut o bucătărie smart, unde nu avem mânere la mobilier, totul este cu touch, inclusiv la frigider, chiar și la plita cu hotă incorporată, care se activează doar prin atingere.
Despre Sorana Leru
În clasa a șaptea a văzut primul plan de arhitectură, când își construiau părinții casă. Atunci a apărut și pasiunea. Firesc, a urmat Facultatea de Arhitectură și Urbanism ”Ion Mincu”. Ironia este că își dorea arhitectură, dar a urmat secția Urbanism și acum practică design interior, adică cumva, atinge toate cele trei ramuri ale facultății. În ultimii doi ani de facultate și-a luat primul job, la un birou de arhitectură pe partea de urbanism. Iar imediat după ce a finalizat facultatea, în 2013, și-a dorit să intre în antreprenoriat.
Despre Mihaela Tampiza
Îi plăcea să se joace cu lego, făcea desen, dar a redescoperit ramura arhitecturii în liceu, încurajată de tatăl ei. A făcut meditații de geometrie descriptivă și a intrat la Facultatea de Arhitectură și Urbanism ”Ion Mincu”. A continuat studiile cu un master și studii post-universitare la Cluj, în timp ce era angajată într-un birou specializat pe restaurare.
Facebook Miso Architects