Cu toții știm cum arată sticla Coca-Cola, dar puțini cunosc cum a luat naștere conturul sticlei, prin câte forme și provocări a trecut pentru a deveni, astăzi, cea mai recognoscibilă sticlă a unei băuturi.
Înainte de a trece în revistă parcursul sticlei Coca-Cola în istorie, ne-au atras cateva date despre care punem pariu că nu știați.
De exemplu, știați că?
Dacă toată băutura Coca-Cola produsă până acum ar fi fost pusă în sticle de 240 ml, iar aceste sticle ar fi fost puse cap la cap, ar putea ajunge până la lună și înapoi de 2.051 de ori?
Această călătorie ar putea fi făcută zilnic, timp de cinci ani, șapte luni și 14 zile.
sau
Dacă toată băutura Coca-Cola produsă până acum ar fi fost pusă în sticle de 240 ml, iar aceste sticle ar fi distribuite către fiecare om de pe Pământ, atunci fiecăruia i-ar reveni câte 1.104 sticle?
Deci, cum s-a născut sticla Coca-Cola?
1894 – Un început modest
Joseph A. Biedenharn, proprietarul unui magazin din Mississippi, a început să îmbutelieze Coca-Cola simțind potențialul unui asemenea demers. El a început să vândă băutura clienților săi într-o sticlă dreaptă, simplă, denumită Hutchinson.
În același timp, pornind de la experiență personală, Biedenharn a făcut sugestii pentru îmbutelierea băuturii și lui Griggs Candler, cel care deținea la acea vreme compania Coca-Cola însă acesta era concentrat pe vânzarea băuturii prin intermediul dozatoarelor.
1899 – Prima îmbuteliere
Coca-Cola a fost îmbuteliată pentru prima dată de către doi tineri avocați din Chattanooga, Tennessee. Președintele Coca-Cola, Asa Candler, vinde drepturile de îmbuteliere pentru 1 dolar. Sticlele folosite în acest moment sunt sticle Hutchinson cu laturi drepte și cu dop metalic.
1906 – Nevoia une noi sticle distinctive
Sticle de culoare galbenă și transparente laterale cu logo-ul embosat sunt utilizate de către îmbuteliatorii din S.U.A. În 1906, se adaugă o etichetă în formă de diamant pentru a face sticla să se remarce față de alți concurenți, care au încercat să imite Coca-Cola, oferind sticle cu mici variații ale numelui și logo-ului. Koka-Kola, Koca-Nola, Celery-Cola și Koke au fost doar câțiva dintre aceștia.
1915
The Coca-Cola Company a cerut producătorilor de sticle să prezinte un nou design pentru o sticlă Coca-Cola care sa fie atat de distincta încât sa poată fi recunoscută oriunde. 10 producători de sticlă au răspuns în 1915 provocării lansate de Coca-Cola.
1916 – Un nou contur de sticlă
Root Glass Company din Terre Haute, Indiana, a fost compania câștigătoare care conceput forma distinctivă a sticlei și a fost patentată pe 16 noiembrie 1915. Fructele de cacao cu formă alungită și dungi reliefate au fost cele care l-au inspirat pe Earl Dean să schițeze forma care avea să devină celebră în întreaga lume. În ciuda unor mici ”revizii” de design, conturul sticlei supraviețuiește până în prezent.
La momentul depunerii cererii de înregistrare, designul nu includea și logo-ul Coca-Cola gravat în relief pe suprafața sticlei, acest lucru fiind omis tocmai pentru a proteja identitatea clientului final.
În 1916, sticla contur intră oficial pe linia de producție, după ce mici modificări de funcționalitate au fost făcute prototipului, printre care și micșorarea diamentrului median al sticlei, pentru a-i mari stabilitatea.
1923 – ”Sticla de Crăciun”
Odată cu noi posibilități de refrigerare la domiciliu, a apărut ambalajul cu șase sticle pentru a încuraja consumatorii să se bucure de băutură și acasă.
În 1923, a fost reînnoit brevetul pentru sticlă. Întâmplarea face ca brevetul să fie emis chiar în ziua de 25 decembrie, sticla Coca-Cola fiind numită și „Sticlă de Crăciun”.
1957
Sticla Coca-Cola este tipărită cu alb și conține atât mărcile comerciale Coca-Cola, cât și Coke. Anterior, marca comercială Coca-Cola fusese embosată în sticlă.
1977 – Sticla Coca-Cola, marcă înregistrată
Sticla Coca-Cola devine marcă înregistrată. Un studiu anterior a arătat că mai puțin de 1% dintre americani nu au putut să identifice o sticlă doar după forma acesteia.